Blog

Yes, we can să plagiem!

Sloganul este esenţa a ceea ce se transmite despre un brand. În politică e cu atât mai greu de creeat sloganul oportun cu cât există un număr extren de limitat de branduri politice, iar politicienii sunt arareori credibili sau legitimi. În plus la noi aceeaşi politicieni fac aceleaşi promisiuni deşi îşi angajează consultanţi să îi coafeze un pic în campanie.

În situaţia ideală, pornind de la cercetarea de piaţă, marketerul politic, consultantul va propune clientului său politic strategia de campanie adecvată. Tacticianul, (copywriter, scriitor la gazetă sau pastor protestant, autor de discursuri în timpul liber,) va creea mesajul, va executa sloganul.

În cazul deja de manual al lui Obama, strategul a fost David Axelrod, un om cu vastă experienţă de presă. Axelrod ştie cum selectează presa americană subiectele de primă pagină, care sunt temele atractive pentru publicul american, care sunt poveştile de succes care declanşează pasiuni şi audienţă.

Mesajul esenţial despre Obama, „Schimbarea de care avem nevoie”, „Change we need” reprezenta prin excelenţă personajul, produsul care trebuia vândut pe piaţa ideilor politice americane, în acord cu cererea. În plan secundar, în speech-uri şi în dezbaterile televizate a funcţionat şi mesajul „Yes we can”. Jon Favreau, este cel care a gândit sloganul „Yes, we can!”, iar Fav este un tânăr de doar 27 de ani, care nu a absolvit nici Harvard, nici Yale şi care a a studiat la Holy Cross, Universitatea iezuiţilor.

Acest gen de mesaje, de schimbare şi de optimism în viitorul naţiunii, nu merg deloc pe piaţa ideilor politice dâmboviţene. Audienţele media arată că băşcălia, glumele de autobază, Bulă şi Garcea, impun un alt tip de discurs mediatic pe plaiurile mioritice şi pe antenele mogulilor. Şi impun şi alt gen de personaje. Doar anumitor produse, doar anumitor oameni politici li se potriveşte, le stă în caracter să înjure şi să fie simpatici în acelaşi timp. Liderul serios, chiar dacă pregătit la şcoli înalte şi cu succes în rândul electoratului feminin, nu mai este la modă în România.

Petre Roman a venit într-o campanie la prezidenţiale cu sloganul „Petre poate”. Şi oricât îl iubeau femeile de la Apaca, mesajul intra automat în mentalul colectiv într-o zonă a poantelor fără perdea. Dar pentru că în America a prins sloganul, acum este împrumutat de aşa-zişii creativi şi încercat la uninominal şi de parlamentarii noştri: Radu Stroe, de la PNL – „E nevoie de Stroe. El a dovedit ca poate“, Raluca Turcan, de la PDL – „Ştie să asculte. Poate să ajute!”, Dan Voiculescu, PSD+PC – „Să vezi ce poate face Voiculescu!”

Pentru că nu cred în experienţa şi competenţa consultanţilor români, politicienii noştri şi-au angajat firme de consultanţă din străinătate. Dar nu e suficient. Tacticienii sunt ţinuţi încă departe de comunicarea politică. Până nu vor fi angajaţi sau atraşi în campanii electorale regizori de succes, ziarişti de talent, creativi din multinaţionale sau prezentatori de televiziune, show-ul politic românesc va fi în continuare de proastă calitate, iar ratingul scăzut. La fel şi participarea în alegeri.

Politica şi actorii ei nu-i atrag pe cei mai mulţi oamenii la vot. Doar în regimurile dictatoriale participarea la vot e de 99%. Publicul plictist şi dezinteresat poate fi surescitat prin marketing politic de calitate. Dar condiţia ca democraţia să reuşească până la capăt este ca marketingul să se întâlnească şi cu omul politic competent şi responsabil. Nouă ne lipsesc ambele. Americanii au, cel puţin, campanii electorale originale şi de calitate.

12 Comments

  1. ahndi

    Pot să vină echipe intergalactice plus tații marketingului politic, ai nostri sunt incapabili să inteleagă că a fi om politic NU E UN ROL pe care il joci de azi pe mîine și esti crezut doar pentru că ți-ai coafat suvita sau ti-ai crosetat-o invers.

    Noroc de români, că nu-s pretentiosi 🙂

    O s-o mai ducem cu frâna de mână câțiva ani…să sperăm că n-o să avem ce merităm acum…

  2. Marele Han

    Toni, am impresia ca sloganul lui Roman era „El poate”, nu „Petre poate”.

    sunt convins ca si la noi ar prinde politicianul competent si subtire in limbaj. Dar momentan nu avem asa ceva, avem doar bufoni care pozeaza in competenti. si o fac mizerabil. publicul vede si taxeaza povestea ca atare.

    si ca sa inchei cu masca/ imaginea de competent: mai tii minte ultima campanie pentru primarie a lui basescu? am vazut cel putin o emisiune cu un base fara texte de autobaza, vorbind coerent si la subiect despre oras si administrare. Nu e nevoie sa mai spun ca a prins, nu?

  3. Antonio Momoc

    Hey, Mare Han, mă bucur că năvăleşti din când în când şi pe blogul meu.

    Sloganul de campanie prezidenţială (probabil în 1996) al lui Petre Roman a fost „Petre poate!” Mi-l amintesc şi acum pe Traian Băsescu cum, cu zâmbetu-i cunoscut, ridica în campanie braţul lui Petre Roman scandând „Petre poate!” (păcat că nu mai am clipul!)

    Era acelaşi Traian Băsescu care la scurt timp făcea posibilă plecarea/debarcarea lui Roman din fostul FSN, formaţiunea post-comunistă metamorfozată în chipeşul stângist Partid Democrat. (de vreo 2-3 ani au trecut la dreapta şi s-au preschimbat în populari).

    Este de fapt acelaşi Traian Băsescu, atât de abilul politician, încât l-a depăşit cu mult pe Ion Iliescu în calităţile politicianeşti, care îi face pe mulţi intelectuali astăzi să creadă că el ar reprezenta un altfel de om politic, politicianul român competent.

    Ai dreptate Mare Han: Traian Băsescu joacă cel mai bine dintre politicienii români contemporani. Doar că sunt din ce în ce mai puţini cei care îl cred: Preşedintele pretinde că nu există criză economică şi financiară. Atât de bine ştie să spună asta, încât oamenii care plătesc rate cu comisioane modificate de risc, românii daţi zilnic afară de la serviciu sau trimişi în şomaj tehnic din fabricile şi uzinele din România, se întreabă ei înşişi: Există criză?!

  4. Marele Han

    o sa te cred pe cuvant, desi am un dracusor mic si cool care sustine ca era si varianta cu „El poate”. in fine, putin important, e foarte posibil sa fi fost mai multe variante. Personal, daca tot as fi ales sloganul asta tampit (e tampit, sa fim seriosi, mergea ca nuca-n perete cu imaginea lui pedro), as fi mers pe „El poate” ca suna mai mesianic, mai convingator.

    Sau mergeam pe „Eu poate” daca ma chema vanghelie. atunci stiu ca aveam succesuri :))

    anyway, fain blog. cand mai am timp incerc sa navalesc mai consistent. poate ne vedem vreodata la o bere incolora politic

  5. varanus

    Dom profesor, puneţi-ii pe inteligenţii studenţi să analizeze superficialitatea devizelor electorale ale partidelor angrenate în campanie, şi veţi avea radiografia exactă a c……. în care ne găsim. Oare de ce intelectuali ca Dumneavoastră nu se regăsesc pe lista niciunui partid? – veţi fi fost întrebat. Prietenii ştiu de ce.

    „Ei cu Ei. Noi cu voi” – PDL – alăturaţi orice verb celor două propoziţii eliptice de predicat, şi deja riscaţi să leşinaţi de rîs.
    „Mai bine pentru mai mulţi” – PSD – ni s-a acrit deja de ce bine am mai trăit în ultimii patru ani. Nu era cazul să ni se amintească celebrul „Să trăiţi bine!”
    „Tu, înainte de toate” – tot PSD – adică iar să fiu primul f…. înainte de curvele politice.
    „Tu faci oferta” – tot PSD – Bine, bă, deci să-ţi spun io ce-o mai fi de furat, să-ţi ofer ce mai am, ca să ştii ce legi să dai.
    „PNL pentru o viaţă mai bună!, Promovăm o Românie mândră şi prosperă!” – (Calchiat după sloganul Carrefour). Mai bine şi mai adevărat era: „Cu săgeata v-am tras ţeapa!”
    „CU ROMÂNIA MARE ÎNTR-O EUROPĂ UNITĂ” – se va citi: „cur onania mare…”
    „Votează PIN, votează „Ursul carpatin” – votaţi de două ori cu ursul care scormoneşte prin gunoaie.
    „Votează Stolojan. Il meriţi pe cel mai bun”, PDL – care ştie să piardă, să plîngă, să mintă.
    „Afirmă-te române!” – PC – păi nu ne-am afirmat destul? Cu ţiganii prin Europa, cu falimentele şi politica de c….. din ograda noastră, ne-am tot afirmat, slavă Domnului. Şi nu ne lăsăm.
    „Impreună pentru Europa” (în limba română) şi ” Noua descălecare” (în limba maghiară) – UDMR. – Hai că ne-am prins. Orice prost pricepe planurile de invazie ale ungurilor asupra Europei. :))
    „Afaceri inseamna banii altora” – PNT-CD – Iaca, partidul strămoşesc îşi mai arde una-n capul pe care nu-l are, iar Coposu mai moare odată de rîs, oriunde s-ar afla.

  6. gica contra

    „Tatăl nostru care eşti în PD-L/Sfinţească-se candidatura ta/ Vie deputăţia ta/Facă-se voia noastră/Precum în politicianism să nu fie/Şi să nu faci pe pământ/Pâinea noastră cea de toate zilele/Da-ne-o nouă astăzi/Căci îi vom ierta şi noi păcatele tale/Precum ne vei răsplăti şi tu pe noi…” De sloganul asta ce zici teacher? Original, nu?

  7. krossfire

    Eu asteptam sa vad o poza de-a lui Vanghelie si a celor pentru care a ”garantat” (precum Ecaterina Andronescu, rectorul Politehnicii aparut cu stampila Garantat Vanghelie). Sub poza, sloganul : Da ! Putim !

  8. Antonio Momoc

    Krossfire, esti anti-psd-ist rău. Unde e plagiatul în aceste afişe? Nu e nimic de reproşat în sloganul „Garantat Vanghelie”: eu le apreciez sinceritatea!

  9. krossfire

    Sunt anti PSD pentru ca ultimul partid socialist declarat in acelasi timp nationalist (cum am auzit-o pe tanti Ecaterina) de care imi amintesc a fost partidul national-socialist german, nazist pe numele lui.

  10. Antonio Momoc

    Acest partid, potrivit celor mai recente sondaje, va câştiga alegerile în România anului 2008.

  11. krossfire

    Am auzit si eu previziunea asta pe filiera Dan Andronic. Sper sa nu aiba dreptate, sincer.

  12. krossfire

    Sa nu uitam de Ioan Nasleu (PRM) cu mesajul : Heterosexual, Alb, Ortodox si posesor de arma alba.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *