In EVZD, despre blogurile oamenilor politici

Cum cei mai multi asteapta un post despre Serile FJSC cu Razvan Exarhu si cum nu am tras inca o concluzie, scriu despre interviul pe care l-am acordat Evenimentului Zilei de duminica (editia din 18 nov). Reproduc textual (intrebari si raspunsuri)  dialogul cu jurnalistul Toni Dumitru. Evident, din acest material documentar se vor decupa declaratii spre publicare. Promit sa dau un link!

TD: De ce isi fac bloguri politicienii? Credeti ca la noi politicienii isi fac bloguri fiindca au nevoie de o comunicare mai buna cu masele sau pentru ca asa e moda si “da bine sa ai blog”?

AM: Unii politicienii romani si-au facut blog pentru ca unii din consilierii lor (prieteni sau apropiati) i-au invatat sa isi faca, altii pentru ca li s-au facut blogul la cheie de catre tineri bloggeri (neinteresati politic si neinregimentati) si au intuit ca nu trebuie sa refuze noul mijloc de comunicare intrucat acolo este o posibila tinta-categorie de alegatori, iar ultimul val de politicieni bloggeri au asteptat sa fie testat trendul in comunicarea online si dupa confirmarea trendului, l-au imitat. Asta in vreme ce comunicarea electorala pe blog cunoaste deja o traditie in SUA si in Uniunea Europeana, alegerile din Franta fiind cel mai apropiat exemplu.

Pentru cativa politicieni romani blogul constituie o cale de reinventare politica, de revenire in prim-plan sau de reconfirmare a autoritatii lor in partid. Efectul neanticipat al blogului este ca chiar daca pe termen scurt iti creste popularitatea in randul internautilor, pe termen lung devii un alt blogger printre altii: adica blogul construieste egalitatea intre omul politic si cetateanul blogger (care il injura pe politican chiar la el “acasa”), pe platforma politicianului, ceea ce poate sa aduca simpatii, dar si antipatii.

TD: Având in vedere ca internetul este un mediu utilizat cu precadere de tineret, credeti ca acest segment de public este atras de blogurile politicienilor sau nu?

AM: Internetul este utilizat cu precadere de tineri in Romania, dar (si la noi ca si in Occident) cu timpul se schimba obisnuintele de consum si la cei mai in varsta. Politica este asociata oriunde in lume cu resursele si cu coruptia. Politica devine interesanta si atragatoare pentru tineri si batrani doar cata vreme oamenii se simt afectati de deciziile politice. Alegerile nationale (prezidentiale mai ales) constituie un moment de crestere a interesului pentru politica. Tinerii nu sunt interesati in general de politica, o arata toate barometrele de opinie publica, si deci nici pe tinerii de pe net nu ii intereseaza politica. Dar pe tineri ii preocupa uneori viata personala a politicienilor: pentru amuzament si divertisment. Internetul personalizeaza viata politica, cu avantajele si dezavantajele care decurg de aici. Aici recunoastem rolul blogului. Politicianul se umanizeaza prin blog, se apropie de cetatean, de dezvaluie ca persoana sau ar trebui sa o faca. Tinerii nu sunt interesati de site-urile partidelor politice sau de paginile personale stil gazeta de perete ale politicienilor. Dar pe blog ei pot intra intr-o comunicare directa cu politicianul, ii pot trimite critici, observatii, injuraturi, bancuri, virusi, caricaturi etc. Asta il face pe omul politic mai simpatic in randul tinerilor.

TD: Ce trebuie sa faca un politician pentru a avea un blog de succes?
AM: Sa fie acceptat de comunitatea bloggerilor de succes si sa fie trecut la blogroll. Inainte de orice design, despre blogul politicianului trebuie sa se discute in blogosfera. Pentru ca sa se discute despre blogul omului politic trebuie ca omul politic sa fie altfel pe blog decat il stim de la televizor sau din Parlament. Adica: limbajul trebuie sa fie mai apropiat de cel din blogosfera, si chiar de cel al “strazii”, posturile trebuie sa fie la zi, reactiile la comentariile de pe blog trebuie sa fie rapide, imediate. Altfel internautul interesat de politica va citi mai degraba ziarul on-line sau va intra pe fluxul de stiri daca politicianul va face posturi gen comunicate de presa.

TD: Ce influenta au astazi blogurile pe scena politica?

AM: Blogul a ajuns unul din principalele mijloace de comunicare in campania electorala in lumea occidentala. Comunicarea online, marketingul viral, campaniile de strangeri de fonduri (fundraising) pe internet (celebrul Howard Dean), gherila digitala, sms-urile au influentat decisiv marketingul politic al ultimilor ani. Politicienii romani s-au prins si ei. Asta in contextul in care discutam in Romania despre votul uniniominal si de sistemul electoral majoritar. Din ce in ce mai importanta este persoana in politica. Personajul, “produsul politic” se construieste nu doar prin media traditionala (televiziunea ramane in Romania si in lume principalul mijloc de comunicare in masa), ci si pe internet. Blogul este cel care face relatia dintre politician si omul politic o relatie personala, “aproape nemedita”.

TD: Ce bloguri realizate de politicieni romani v-au atras atentia?

AM:Primul blog care a atras atentia spre blogosfera oamenilor politici si analistilor media a fost blogul “ministrului, primul-ministrului, bloggerului” Adrian Nastase. Blogul revine iarasi subiect de media o data cu intrarea lui Ion Iliescu in blogosfera. Cele doua bloguri, ca stil, par aproape copiate la indigo. Fostul premier posteaza mai multe fotografii crezand ca da bine. Diferenta in continut e ca fostul presedinte da mai multe citate din filosofii clasici. Personal nu cred ca sunt bloguri care sa ii prezinte pe cei doi oameni politici altfel decat ii cunoastem traditional. Andrei Chiliman a reusit sa surpinda cu blogul sau de “primar burestean”. Posturile sale sunt ceva mai personale, evita limba de lemn, iar comentariile vizavi de interesul sau pentru mediu sunt mai aproape de ceea ce vor sa stie cititorii de blog despre domnia sa. Blogul lui Cozmin Gusa se face remarcat prin dedesubturile politicii dambovitene pe care le scoate la suprafata politicianul PIN. Blogul este original prin atacurile directe si prin reprosurile pe care le face Gusa fostilor parteneri politici avand meritul sa nasca reactii in lant pe blogurile celorlati politicieni. Dezamagitoare sunt blogurile eurocandidatilor, dovada ca politicienii nostri nu au inteles indeajuns de bine rolul acestui instrument electoral – blogul in marketigul online. Asistam la o campanie plictisitoare atat pe blog cat si in media traditionala. Publicitatea electorala traditionala si online, ca si comunicarea electorala in aceasta campanie, sunt insipide. Pe blogurile eurocandidatilor se poate observa numarul mic de comentarii si numarul si mai mic de reactii ale politicenilor la comment-uile cititorilor alegatori. Dezinteres de inteles din partea cetatenilor simpli, dar de neinteles din partea politicienilor.

TD: Cum sunt blogurile politicienilor din Romania in comparatie cu cele ale oamenilor politici din strainatate?

AM: Primul site al unui partid politic a fost realizat in 1996 in SUA. Apoi in SUA in 2000 am avut o campanie electorala profesionista pe internet. Observam la alegerile din 2004 din Romania (exceptie Aliante D.A.) slaba comunicare pe internet, dar si faptul ca politicienii romani s-au adaptat totusi intr-un singur mandat la ceea ce in SUA a inceput cu putin inainte de 2000. Astazi lucrurile sunt radical diferite. In pragul alegerilor europarlamentare si in apropierea celor locale si parlamentare nationale, politicienii romani au luat mai in serios comunicarea online si in special blogul.

Si in Romania ca si in Occident se dau batalii politice pe blog, politicienii se cearta intre ei pe blog, ceea ce face iarasi politica mai interesanta pentru tineri si pentru bloggeri. Diferentele sunt de ordin tehnic. La moda in SUA si Europa occidentala este Video Blogul. In occident politicienii au postat pe blogurile lor materiale compromitatoare la adresa adversarilor, ceea ce a sporit pana la ordinul sutelor de mii numarul de vizitatori, de posturi si comment-uri. Politicienii romani au gresit – nu trebuiau sa difuzeze caseta cu Remes la televizor, ci ar fi trebuit sa o posteze pe blog.

7 thoughts on “In EVZD, despre blogurile oamenilor politici

  1. mai degraba as zice ca “ne-a aburit”. Adica a refuzat sa dea sfaturi, sa dea indicatii, sa explice… parca se temea sa nu devina prea didactic. Si s-a ferit sa ne spuna “de ce isi face jurnalistul consacrat blog”.

    A incercat mai mult un show. Nu stiu cat a reusit.

    Eu m-am bucurat de prezenta lui, il apreciez in continuare si inca nu imi dau seama daca Exarhu e cel mai bun om de radio dupa ‘90 sau A. Gheorghe?!

    Dar decat sa ne intristam, mai bine cu un articol profi sa ne incantam.

    Despre blegosfera!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>