Blog

Preţul corect al jurnalistului în criză financiară

Unii jurnalişti pot coborî foarte mult în campanie electorală. Până la condiţia de preş. Alţii cresc foarte mult, până la statutul de ziarişti responsabili: cei din urmă sunt de regulă jurnaliştii care nu se văd pe sticlă, care nu lucrează în televiziune şi care nu moderează talk-show-uri cu caracter electoral – cărora eufemistic li se spune mai nou „dezbateri electorale.” 

Din articolul-anchetă al jurnaliştilor de la Hotnews Am negociat pentru un candidat. Cum apari la show cu 5000 de euro sau cu 20.000 rezultă indirect că pe Marinescu „Bideu” şi pe Constantinescu „Ciocu Mic” i-ar fi costat 6 mii de euro de căciulă să participe la emisiunea în care s-au bălăcit şi care nu le-a adus deloc puncte electorale. (Câteva puncte de rating şi niţică notorietate – şi în special vizualizări pe youtube – le-a adus însă prezentatoarelor emisiunii). Nu vrem să ştim dacă salariul prezentatoarelor depinde de banii pe care îi plătesc invitaţii, nu e nevoie să le întrebăm nici dacă au luat bani de la invitaţi, PR-ul lor va răspunde oricum că nu, deşi B1 este televiziunea care şi-a afişat alături de OTV de la bun început preţurile pentru emisiunile electorale.

Venerabilul jurnalist Ciutacu’ însuşi a fost chestionat pe acestă temă de Hotnews.ro şi deşi marketingul de la Antena 3 stabilise deja preţul, invitatul şi lista de întrebări, citatul ziarist a negat că altcineva decât el controlează emisiunea pe care o găzduieşte televiziunea lui Voiculescu.

Concluzia pe care o putem trage după citirea anchetei din Hotnews: cu cât ziaristul de televiziune este mai moale şi mai împăciuitor, cu atât preţul intrării în emisiune este mai piperat. Lista de întrebări prestabilită, evident, costă. Dacă moderatorul îşi face de cap, adică dacă moderatorul îşi joacă corect rolul de ziarist, preţul participării în emisiune este mai mic, că doar nu îşi bate joc ziaristul de candidat pe banii partidului.

În ultimele zile, după anunţarea rezultatului votului, mulţi jurnaliştii au arătat că habar nu au şi că nici dacă se chinuie nu înţeleg sistemul electoral aşa cum a funcţionat la alegerile din 30 noiembrie. Sunt exact acei scriitori la ziar, invitaţi ca „analişti” prin emisiuni – până ieri – electorale, care (îşi dau cu părerea despre orice) astăzi urlă că sistemul electoral ar trebui schimbat, pentru că este chipurile nedrept, incorect, nedemocratic (pentru că nu e majoritar) etc.

Ceea ce ar trebui schimbat înainte de legea electorală, ar trebui să fie legea care reglementează publicitatea electorală şi repartizarea timpilor de antenă. Ca spectator şi ca cetăţean plătitor de taxe, prefer să apară la televizor în mod egal toţi candidaţii, în locul doar acelora cu bani. Jurnaliştii din televiziunile comerciale şi patronii de media acceptă mult mai greu principiul accesului egal al tuturor la exprimare liberă în campania electorală. Mult mai firească este, în actuala criză financiară, participarea în emisiuni doar a celor care îşi pot plăti accesul. Şi apoi, aceeaşi jurnalişti, acuză cu lejeritate sistemul electoral, nu sistemul de acces în campanie, al candidaţilor, la televiziunile comerciale.

5 Comments

  1. namak

    spencer : capitalized for internal plots in iran

    mail : spencer.iran@gmail.com

  2. Antonio Momoc

    namak, I do not understand your comment. What do you mean?

  3. Antonio Momoc

    Nu cred ca este doar spam, Mare Han. Daca te uiti in blogroll l-a mine, se afla si presedintele Iranului. Namak este un analist al situatiei din Iran si un observator a ceea ce se spune in afara granitelor Iranului despre tara sa. E posibil, intr-adevar, sa isi faca reclama pe blog la mine:)

    PS: Sper sa vii luni, la ora 11, la sustinerea tezei mele de doctorat. La Serile FJSC nu ne-am vazut, macar acum sa ciocnim un pahar!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *