Blog

7 argumente ca printul nu e mort pentru campaniile electorale. Nici presa scrisa pentru jurnalism, nici ilustratele pentru comunicare

Ma aflam in SUA, la Ohio University, in 2013 cu o bursa de predare si cercetare in new media, comunicare si jurnalism cand profesorul american Bill Reader prezenta pe un slide fotografia de mai sus: aflam ca print media (presa tiparita) in SUA este nu doar fragmentata, dar este – de fapt – media dominanta.

In ciuda miturilor ca presa tiparita este in criza si pe cale de disparitie, presa locala, presa comunitara, presa scrisa americana nu suferea prea mult. E adevarat, angajatii marilor trusturi si presa nationala au fost afectati de criza, dar printul continua sa fie un mediu prosper pentru publicarea, transmiterea si receptarea de informatii.

Bill Reader: “97% din ziarele americane sunt presa small, saptamanale, cu 7500 exemplare tiraj care practica un jurnalism de tip comunitar si utilitar. Presa metropolitana (New York Times sau Wasington Post) reprezinta doar 3% din presa print din SUA.”

E adevarat ca in Romania multe ziare fie au redus numarul angajatilor si au taiat salarii fie s-au inchis si s-au mutat in mediul online. Presa traditionala din Romania nu a fost insa suficient de solida pentru a supravietui socului crizei, mai ales ca presa comunitara aproape ca nu exista la noi.

Pe de alta parte, in epoca smartphone-ului, unul dinte cele mai raspandite clisee in advertising este ca printul ar fi murit. Dar asta nu inseamna ca presa scrisa a disparut sau ca nu se mai comunica informatii sau branduri pe print. Mai ales in comunitatile rurale unde postasul este inca asteptat. Batranii la sate se bucura si azi cand primesc scrisoarea de vacanta sau  vederea  de la mare din partea nepotilor.

La trainingul meu de Tehnici de campanie electorala participantii fac exercitii nu doar de comunicare online, ci si de creatie pentru materiale publicitare pentru print&outdoor. David Wardlow, account executive la The Harman Press, a identificat 7 motive solide pentru care printul – prin caracteristicile sale – ramane indispensabil in comunicarea politica si in publicitate. Mi-am permis sa adaptez un pic textul sau la realitatile de campanie (mai ales locala) din Romania:

1. Tangibil

Printul este un lucru fizic, palpabil. Flyerul, posterul, pliantul, calendarul, ziarul, door hanger-ul raman in cutia postala sau pe usa alegatorului. In cel mai bun caz, sunt lipite pe un perete sau pe o usa ori sunt pastrate ca elemente decorative.

2. Longeviv

In vreme ce continutul promotional din e-mail sfarseste in Spam sau in Recycle Bin, materialele print concepute cu cap pot ramane pe masuta din bucatarie sau undeva la vedere in incapere pentru saptamani la rand. Postarile din social media pe Facebook, Twitter sau Instagram sunt mult mai rapid impinse in josul paginii de noile up-date-uri.

3. Branding

Campaniile print sustin candidatura: prezenta pe afise, autocolante, bannere, mesh-uri denota forta locala si regionala a actorilor politici, faptul ca organizatia locala e numeroasa si puternica. Vizibilitatea pe outdoor creeaza nu doar notorietatea ci si senzatie de campanie invingatoare. Ce nu se vede nu exista.

4. Credibil

Campaniile nu se sustin exclusiv online. O campanie exclusiv digitala este abstracta si neconvingatoare si pentru faptul ca actorul politic poate parea un outsider mult prea slab ca manager si din punct de vedere financiar daca nu se poate organiza si offline.

5. Personalizat

Alegatorii ajung sa tina fotografia, posterul, candidatului in mana lor. Si sa asocieze mult mai usor figura cu proiectele si valorile promovate.

6. Maketing targetat

Materialele tiparite concentrate pe zone demografice cheie cu alegatori nehotarati, flyere, manifeste sau pliante care atrag atentia asupra unor teme relevante local, regional sau national genereaza engagement, buzz si promovare. Deschizand puncte de dezbatere publica in ziarul de campanie, in pliante sau brosuri poti atrage atentia presei audio-video sau celei online asupra campaniei tale.

7. Endorsement

Printurile care ilustreaza figuri centrale ale comunitatii (influentatori) sau organizatii civice  cu o buna reputatie care sustin candidatul, personalitati care ii stau alaturi umar la umar, revigoreaza credibilitatea actorului politic. Si pot da un imbold pentru mobilizarea la firul ierbii.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *