Politicienii sunt în campanie electorală pe Facebook

Facebook este astăzi reţeaua socială pe care îşi petrec timp aproape 3 milioane şi trei sute de mii de români. Marile companii, partidele politice şi ong-urile îşi desfăşoară aici campanii de comunicare şi vizibilizare. Candidaţii care se pregătesc de alegerile din 2012 nu fac excepţie.

În perioada ultimelor alegeri, a celor prezidenţiale din 2009, Facebook nu a constituit o platformă cu o miză electorală semnificativă pentru cei 12 candidaţi. Una din explicaţii ar putea fi numărul încă redus de internauţi care aveau la acea vreme un cont personal pe Facebook: În septembrie 2009 existau doar 270.540 de conturi cu ţara de origine România, adică doar 1,3% din populaţia ţării avea cont de facebook. În noiembrie 2009, conturile de Facebook au ajuns la 414.000 de utilizatori.

Facebook avea să explodeze în România abia după alegeri, în a doua parte a lui 2010 şi mai ales în 2011. Potrivit Serviciului de monitorizare a paginilor de Facebook în Romania – Facebrands.ro, la 1 ianurie 2010 erau doar 518.140 de utilizatori de Facebook, iar la 1 ianuarie 2011 ajunseseră 2.405.920. La 30 aprilie 2011, numărul utlizatorilor de Facebook a ajuns la 3.247.280 utilizatori. Adică 15.13% din populatie, însemnând 44,5% din cei care folosesc Internetul, un segment semnificativ de alegători.

Este lucru ştiut că un cont personal pe Facebook poate atinge limita maximă de 5000 de prieteni. Filosofia celor de la Facebook este aceea că un om normal nu poate avea mai mult de 5 mii de prieteni reali. Din acest motiv utilizatorului i se permite să-şi creeze pe FB o pagină dacă este brand, partid, companie sau ţară. Unii candidaţi din România şi-au creeat pagină de Facebook ştiind că acolo nu există limită de like-uri.
Revenind la campania prezidenţială din 2009, la acea dată doar unii dintre candidaţi au avut un cont de FB, ignorând publicul care îşi petrece un timp important pe social-media. Nu am putut identifica şi analiza contul de facebook sau pagina de Facebook a câştigătorului alegerilor, a candidatului Traian Băsescu. Astăzi există o pagină FB Traian Băsescu cu conţinut wikipedia care are 655 de fani.

George Becali (PNG) şi Constantin Ninel Potarca (independent) nu au nici astăzi (30 aprilie 2011) cont sau pagină de Facebook. Vadim Tudor nu avea în 2009 cont personal pe FB, l-a creat din 22 Noiembrie 2010. Pagina de Facebook a lui Corneliu Vadim Tudor (PRM) are la 30 aprilie 531 de like-uri, iar pe contul său personal Vadim avea la 30 aprilie doar 325 de prieteni. Eduard Manole (independent) are o singură postare pe Facebook pe durata campaniei electorale din 2009. La 30 aprilie 2011 avea 94 de prieteni.

Nici Constantin Rotaru (Alianţa Socialistă) nu avea cont pe Facebook în noiembrie 2009. Şi-a deschis un cont în mai 2010. La 30 aprilie 2011 avea 270 de prieteni. Ovidiu Iane (PER) are pe contul personal la 30 aprilie 2011, 164 de prieteni. Pe durata lunii electorale noiembrie 2009 a avut doar 4 postări pe FB. Kelemen Hunor (UDMR) are 3972 de prieteni pe contul sau de Facebook la 30 aprilie 2011. Echipa sa a avut o bogată activitate pe Facebook pe durata campaniei.

Candidaţii partidelor mari au avut cont de FB încă din 2009. Pe 30 aprilie 2011 Mircea Geoană avea pe pagina sa 4.420 de fani. Pe contul său personal de Facebook, Mircea Geoană are 4985 de prieteni. Crin Antonescu (PNL) a avut 103 postări în octombrie-noiembrie 2009 pe pagina sa de Facebook. Pe Facebrands.ro, din 63 de pagini înscrie pe categoria “Politica”, Crin Antonescu este astăzi pe locul doi cu 17.924 fani. Pe 30 aprilie 2011 Antonescu avea 17.924 fani pe pagina sa. Există mai multe conturi persoale Crin Antonescu şi este greu de identificat pentru un neiniţiat care dintre ele este contul personal real politicianului liberal.

Cel mai bine pe Facebook stă astăzi pagina candidatului prezidenţial al Partidului Verde, Remus Cernea. Outsider în 2009, candidatul Partidului Verde a reuşit în câteva săptămâni de campanie să ajungă la 5700 de suporteri. În lunile octombrie şi noiembrie 2009 a fost foarte activ şi a avut pe FB 58 de postări. Voturile obţinute de candidatul verzilor au fost însă de doar 0,6 %.

La 30 aprilie 2011 prima pagină la categoria politică pe Facebrands.ro este cea a lui Cernea cu 28.890 de fani. Posibilul candidat la Primăria Capitalei din partea PDL, Elena Udrea, este pe loc 3 cu 14.960 de fani. Grupările ecologiste sund deosebit de active pe FB şi împart următoarele 2 poziţii la mică distanţă: Mişcarea Verzilor (gruparea pe cre a alcătuit-o Cernea după ce a fost exclus din Partidul Verde) are 12.083 fani, iar Partidul Verde are 7.929 de fani.

Facebrands.ro lămureşte că cei mai mulţi dintre utilizatori de Facebook sunt tineri, cu vârste între 18 şi 34 de ani. Ei reprezintă 65% dintre românii care au cont pe FB. Din acest moment, această reţea de socializare nu mai poate fi ignorată de către politicieni indiferent dacă au resurse financiare sau nu pentru o campanie pe media tradiţională. Nimeni nu are însă garanţia că se vor transforma în voturi like-urile de pe paginile de Facebook ale candidaţilor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>