De ce Republica.ro nu este Republic.com 2.0

De ce Republica.ro nu este Republic.com 2.0

Ati citi zilnic o platforma online unde autorii sau editorii posteaza articole cu care ideologic sunteti in total dezacord? Aţi adauga pe blogul personal, la blogroll, link spre jurnalisti sau lideri de opinie cu valori politice sau economice fundamental diferite? Obisnuiţi sa dati unfollow sau block celor care posteaza pe facebook perspective cu care nu empatizati, ba chiar le apreciati ca fiind scandaloase?

Cass Sunstein, profesorul american de la Harvard Law School, descrie in cartea sa Republic.com 2.0 modul cum internetul a dus la fragmentarea spatiului public in „enclave identitare”.

Cercetatorul observa ca spre deosebire de televiziune care se adreseaza unui public larg unde oamenii, indiferent de varstă sau apartenenta sociala, au posibilitatea de a se intalni si a negocia interesul public prin participarea la experiențe colective de consum media, social media fragmenteaza publicul generand „izolare”.

Social media au dat oamenilor puterea de a filtra ceea ce doresc sa citeasca sau sa vada, de a selecta stirile care le reprezinta cel mai bine interesele sau nevoile, adica de a se izola in propria bula valorica. Cu puterea de a filtra informatiile, de a decide ei insisi agenda (the Daily Me) userii ajung sa consume doar puncte de vedere cu care sunt de acord si nu se mai confrunta cu opiniile pe care nu le agreeaza. Logica retelelor sociale e simpla: nu iti place, dai unfollow sau block. Iti place, dai join, share sau like.

Spre deosebire de optimistii care vad in blogosfera un spatiu democratic, Sunstein crede ca pe masura ce scade influenta sociala a ziarelor sau a televiziunilor generaliste si pe masura ce sporeste importanta agendei online individuale, pe internet se dezvolta grupuri de consumatori care ajung sa nu se mai intersecteze valoric cu cei diferiti de gandirea si viziunea lor.

Experientele colective pe care oamenii le traiau prin intermediul televiziunii faceau din media traditională un fel de liant al comunitatii politice.

Consumul de continut online, in grupuri ideologice exclusiviste, reduce numarul de experiente colective de care aveau parte publicurile eterogene ale mijloacelor de comunicare traditionale. Consecinta izolarii in bule online in care membrii isi asculta doar “ecoul propriilor voci” este “cyber-balcanismul”: intr-o societate eterogena social si etnic oamenilor le va fi tot mai greu sa se ințeleaga si sa se accepte unii pe altii. Radicalizarea discursului online si excluderea de la dialog – de exemplu prin banalul block pe facebook – conduc la „balcanizarea publicului si a opiniilor”.

Odata cu inmultirea „insulelor de comunitati online” a devenit tot mai dificil de construit o agenda publica, de propus un proiect comun in jurul unor valori larg impartasite, punandu-se astfel in pericol natiunea si chiar res publica. Republic.com 2.0 descrisa de Cass Sunstein este o Republica Internet in care indivizii nu mai impartasesc experiente si valori comune, ajung sa se excluda și sa se urasca unii pe altii. Republica 2.0 este un spatiu bantuit de extremism si dominat de enclavizare. Retelele sociale sporesc capacitatea oamenilor de a ridica un zid in jurul comunitatilor de valori din care fac parte (Sunstein, 2007).

Trairea unor experiente colective, impartasirea de simboluri si valori fac posibila convietuirea in aceeasi comunitate, adica un limbaj comun al unei culturi (civice) bazata pe o agenda publica. Consecinta izolării in bule onlinei in care membrii isi asculta doar „ecoul propriilor voci” este „cyber-balcanismul”: intr-o societate eterogena social si etnic oamenilor le va fi tot mai greu sa se ințeleaga si sa se accepte unii pe altii.

Totusi, Sunstein noteaza ca la aceasta fragmentare se poate ajunge doar daca membrii comunitatilor online ii ascultă exclusiv pe cei asemanatori lor si ii blocheaza sau ii refuza de la dezbatere pe cei diferiti religios sau valoric Fenomen in desfasurare. Dar pentru a se ajunge acolo ar trebui ca userii sa ignore total media traditionala. Adica sa nu mai preia pe agenda online teme de pe agenda media traditională. Share-ul sau preluarea informatiilor de pe media traditionala arata ca ruptura totala dintre mijloacele traditionale de comunicare si mediul online este imposibila.

Tragedia de la Colectiv este cel mai recent exemplu romanesc ca internetul leaga o comunitate. In Romania, protestele sociale din 2012, cele de mediu din 2013, cele generate de votul din diaspora din 2014 sau cele anti-sistem si anti-corupție din 2015 isi au originea in organizarea pe facebook. Experiente colective si valori comune la care tinerii au marturisit adeziunea.

In ce masura valorile celor care si-au organizat revolta pe facebook impotriva coruptiei si a politizarii excesive si care au daramat guverne in strada sunt reprezentative pentru o natiune care consuma predominant televiziune este o alta poveste. Dar desi consuma televiziune, romanii declara ca nu au incredere in televiziunile pe care le urmaresc.

Republica.ro poate fi construita ca o platforma unde valori politice eteroclite, de la stanga la dreapta, intra in polemica. Dezbaterea unor teme majore poate contribui la o agenda publica si la un proiect in jurul unor valori comune democratice, ca dialogul si respectul fata de ce e diferit. Unde Republica.ro nu este Republic.com 2.0 a lui Cass Sunstein.

(Articolul a fost publicat pe Republica.ro pe 12.12.2015)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>