Cum (nu) te ajută FB în politică!?

Facebook-ul e la modă printre politicieni: Crin Antonescu şi Elena Udrea sunt campionii prieteniilor online. Mulţi consultanţi intuiesc avantajele, dar prea puţini specialişti cercetează la noi relaţia dintre politicieni-alegători-reţele de socializare.

De aproape 4 luni am o bursă din Fondul Social European într-un proiect care vizează relaţia dintre politicieni (populişti, în special) şi new media. Am monitorizat în ultimii ani alegerile prezidenţiale (din 2004 şi 2009) şi modul cum s-a desfăşurat campania online (user generated content, bloguri, reţele de socializare, etc). Am scris câteva articole în reviste BDI pe tema asta.

Deocamdată veştile nu sunt atât de bune pentru cei care îşi imaginează că pot strânge voturi de pe reţele de socializare sau prin blogul de campanie. Ajută şi asta, dar procentul de votanţi este nesemnificativ şi uneori cu efecte perverse/adverse.

Jurnalistul Florin Ciocotişan de la Impact News a făcut o statistică a parlamentarilor care folosesc FB. I-am explicat într-un interviu că reţelele de socializare, precum Facebook, sau site-urile de video-sharing ca Youtube, joacă un rol mai degrabă în campania negativă: să lanseze dezbateri care să desfiinţeze politicile adversarilor ori să ironizeze actori politici.

Nu de puţine ori în România candidaţi cu un trafic ridicat pe blogul personal sau cu mii de prieteni online au înregistrat înfrângeri electorale ruşinoase. Pe de altă parte, nu e mai puţin adevărat că au câştigat notorietate şi capital de simpatie, fapt care îi încurajează să ducă lupta politică mai departe.

4 thoughts on “Cum (nu) te ajută FB în politică!?

  1. Toni, poate ar fi bine sa dai mai multe date din cercetarea ta, pentru ca mie nu mi se pare ca realitatea ar sustine ceea ce spui tu. In articolul lui Florin apari citat ca spunand ca retele precum Facbook nu atrag oamenii la vot (nu neaparat pentru un anumit candidat, ci pur si simplu actul de prezenta la urne). Exista insa studii care arata ca, dimpotriva, online-ul si social media tocmai asta fac, incurajeaza participarea in alegeri (vezi cazul SUA, unde in 2008 a fost cea mai ridicata prezenta la urne din 1908 incoace. Ca politicienii romani nu se pricep sa-si faca campanie pe FB si social media, asta as putea intelege. Dar cred ca daca generalizam riscam sa tragem concluzii gresite.

  2. Brăduţ, evident că datele mele sunt extrase din campaniile prezidentiale din Romania din 2004 si 2009. Interviul pentru ImpactNews se referă strict la politicienii români, la lipsa lor de credibilitate şi la incapacitatea lor de a atrage oamenii (tineri) la vot.

    Voi face anul acesta niste comparatii cu alte state europene. Bursa este oferită de Fondul Social European şi se limitează la Europa. SUA nu intră aşadar în cercetarea mea: este oricum cu totul alceva.

    România este un caz aparte în estul Europei: deşi creşte vertiginos numărul celor care au acces la internet, a scăzut însă participarea la vot. Influenţa FB sau a social media în general în a aduce mai mulţi oameni la vot este nesemnificativă. Peisajul politic este atât de deplorabil încât indiferent de canal dezinteresul faţă de politică sau de participarea politică este de înţeles.

    M-aş bucura dacă mi-ai oferi linkuri spre cercetări similare, chiar şi pe SUA.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>