Cum cresc politicienii pe internet? Rolul social-media marketing în campania electorală

Mihaela Ozarchevici, doctorand anul III în cadrul Universităţii Bucureşti, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, mi-a solicitat un interviu pentru lucrarea de doctorat „Comunicarea electorală prin intermediul internetului. Campania prezidenţială din 2009”. Cu acordul ei, am publicat acest interviu, mai jos.

Domnule Antonio Momoc, în anul 2009 aţi fost manager de campanie şi de strategie electorală al candidatului la alegerile prezidenţiale, Remus Cernea. Prezenţa acestuia în online a fost răsplătită prin Diploma pentru cea mai bună campanie prezidenţială online acordată de revista publicaţiei electronice Optimal Media sau de recunoaştere din partea publicaţiei Corriere della Sera.

În această calitate, de manager al unei campanii electorale online, vă rugăm să ne răspundeţi la următoarele întrebări:

1.Ce v-a determinat să alegeţi mediul online pentru desfăşurarea campaniei prezindenţiale?

Resursele financiare, bugetul de campanie 0, blocajul mediatic de pe media tradiţională şi faptul că publicul nostru ţintă, (oameni tineri şi preocupaţi de mediu), foloseşte internetul ca sursă principală de informare şi participare publică.

2.Care a fost obiectivul dumneavoastră în momentul când aţi început comunicarea pe internet?

Crearea unei comunităţi în jurul Partidului Verde, sensibilizarea suporterilor pentru cauzele de mediu, atragerea fanilor în campaniile de promovare ale Partidului Verde şi în acţiunile de gherilă digitală, construirea unei imagini de militant ecologist lui Remus Cernea, asocierea valorilor ecologiste cu candidatul Remus Cernea – un reprezentant al unei asociaţii civice umaniste – cunoscut la acea vreme pentru lupta sa pentru scoaterea icoanelor din şcoli şi pentru salvarea Parcului Carol.

3.Cât de utilă v-a fost dumneavoastră, în contextul alegerilor, comunicarea prin intermediul internetului? Vă rugăm să motivaţi.

Având în vedere că multe voturi au venit de la românii din diaspora şi că accesul candidatului pe radio şi Tv a fost limitat, comunicarea prin internet a condus la obţinerea unui număr semnificativ de simpatizanţi, suporteri şi voturi pentru candidatul Partidului Verde.

4.Aţi avut la dispoziţie/aţi realizat o analiză referitoare la situaţia de fapt – în care se afla candidatul PV?

Candidatul se afla la o notorietate de 0-1%. După perioada de precampanie în care am coordonat acţiuni de publicitate neconvenţională outdoor, după o campanie de comunicare prin punctajele pregătite de echipa de comunicare şi prin temele construite în laboratorul echipei transmise prin vocea candidatului în dezbateri TV şi prin comunicate de presă, după o serie de evenimente pe teren şi după campania de promovare a imaginii prin internet, candidatul a ajuns la 6% notorietate la nivel naţional. Rezultatul votului îl cunoaşteţi: 60.539 de voturi la nivel naţional.

5.În ce măsură consideraţi că a contribuit internetul la rezultatul obţinut de candidatul pentru care aţi lucrat?

Probabil că 35-40% din voturi au fost obţinute online. Partidul Verde are astăzi aproape 10 mii de fani pe Facebook (7.926 pe 7 aprilie 2011), iar Remus Cernea are acum, la un an şi jumătate după alegeri, aproape 30 de mii de like-uri pe pagina sa (28. 644 la 7 aprilie 2011). Dacă vă uitaţi pe http://remuscernea.ro/2009/12/remus-cernea-diploma-pentru-cea-mai-buna-campanie-prezidentiala-online/ aflaţi că în 2009 erau 5700 de suporteri pe FB, apoape 2000 de prieteni pe hi5, peste 1000 de followers pe twitter. Site-ul de campanie (în care a fost încorporat şi blogul candidatului) a fost cel mai vizitat site la categoria “politic” pe trafic.ro cu aproape 12 mii de vizitatori unici. Dacă ne-au votat cei care erau pe online cu noi la data alegerilor (octombrie 2009), ajungem la aproximativ 20 de mii de votanţi din cei 60 de mii.

6.Comparativ, vorbind despre costuri şi eficienţă, ce sume au fost investite în campania electorală on-line şi ce sume în cea tradiţională? Cât de mulţumit aţi fost de rezultatele înregistrate pe cele două paliere, raportat la investiţii?

În online au fost investiţi 0 lei. În offline probabil 500 de euro (benzină pentru deplasări în ţară şi tipar afişe şi bannere), cei mai mulţi obţinuţi din donaţii online. Dumneavoastră cât de mulţumită aţi fi, avâd în vedere că investiţia financiară a fost aproape 0?

7.Care este feed-back-ul?

Partidul Verde este un partid tânăr, cu resurse puţine, alcătuit din oameni care nu făcut politică. Partidul Verde se bazează şi astăzi pe voluntari ecologişti şi pe entuziasmul acestor susţinători. Echipa de comunicare din campanie a lucrat voluntar, din convingere şi cu entuziasm. Astăzi, echipa de comunicare a Partidului Verde lucrează cu acelaşi entuziasm şi face voluntariat pentru a le fi auzită vocea celor care militează pentru mediu. Feed-back-ul constă în solicitările de adeziune la PV şi în cooptarea continuă de noi voluntari în echipa PV.

8.România se confruntă cu un dezinteres general faţă de politică, iar acest fapt se constată la nivelul prezenţei la vot. Consideraţi că internetul va reuşi să înlăture apatia şi să mobilizeze electoratul spre urne?

Dezinteresul nu este faţă de politică, ci faţă de minciunile şi promisiunile politicienilor. Românii simt că politicienii nu li se adresează lor şi de aceea refuză să le acorde atenţie politicienilor. Tinerii nu se simt reprezentaţi politic. Oamenii nu au speranţe legate de politică pentru că temele şi problemele politicienilor nu sunt temele sau problemele oamenilor obişnuiţi! Cetăţenii români nu au încredere, de fapt, în politicieni! Dar cu toţii aşteptăm o schimbare, altfel de oameni politici!
Dacă publicul omului politic este în piaţă, pe stradă, la televizor, la radio sau online, datoria politicianului este să meargă acolo unde e publicul său. Partidul Verde a mers spre online pentru că tinerii preocupaţi de mediu, de sănătate, de educaţie, de cercetare, de curăţenie, de locuri de muncă şi oportunităţi de carieră, se află online pe reţelele de socializare!

9.Există în literatura de specialitate două curente mari referitoare la rolul şi importanţa internetului în comunicarea politică: cyber-pesimiştii şi cyber-optimiştii. De care parte vă situaţi şi de ce?

La mijloc!

10.Există diferenţe între comunicarea prin intermediul internetului şi comunicarea prin intermediul canalelor tradiţionale?

Cei care stau în faţa televizorului (în apartamente diferite) pot interacţiona prea puţin între ei sau cu cei din studio. Cei care sunt pe reţelele de socializare formează o comunitate şi îl pot interpela direct pe omul politic. Politicianul trebuie să dea seamă în online nu doar faţă de jurnalist, ci şi faţă de întrebările şi comentariile oamenilor obişnuiţi. Internetul democratizează dezbaterea publică!

11.Utilizaţi des internetul ca mijloc de informare?
Zilnic.

12.Dar ca mijloc de comunicare?
Idem.

13. Care sunt metodele prin care comunicati pe internet: chat, blog, mail, site?
Facebook, LinkedIn, Twitter, Mail, Blog, Forum., Youtube

14.Aţi recomanda unui politician să aleagă internetul pentru comunicarea cu electoratul?

Nu credeţi că am făcut-o deja? Uitaţi-vă unde este Remus Cernea:)

Interviu realizat de Mihaela Ozarchevici, consilier relaţii publice în cadrul Consiliului Judeţean Arad şi lector la Facultatea de Jurnalism Vasile Goldis din Arad, doctorand anul III în cadrul Universităţii Bucureşti, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, coordonator prof. univ. Dr. Mihai Coman. Tema lucrării de doctorat este „Comunicarea electorală prin intermediul internetului. Campania prezidenţială 2009”.

One thought on “Cum cresc politicienii pe internet? Rolul social-media marketing în campania electorală

  1. Remus Cernea incalca niste legi, acolo s-a ajuns! e ok ca un politician sa ceara pe facebook de la persoane fizice donatii pentru deplasari in strainatate si nu numai? Oare contabilizeaza cineva toate aceste actiuni?

    uitati cum suna un post pe facebook:
    Remus Cernea
    Sprijiniţi-mă să ajung la Oslo, în Norvegia! În perioada 12-14 august va avea loc acolo Congresul Mondial Umanist, un eveniment care se petrece o dată la 3 ani. Tema din acest an este Humanism and Peace (Umanismul şi pacea). Pentru a-mi procura biletul de avion trebuie să mai obţin cca 150 Euro din donaţii în 2-3 zile. Ulterior biletul se va scumpi. Donaţiile mici ale câtorva dintre voi m-ar ajuta enorm! Detalii la primul comment:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>