Cine a dat licenţa la Marketing politic?

În cele mai multe dintre tezele de licenţă cu subiect de Marketing politic am găsit o poveste piperată cu perle despre ce am văzut cu toţii la televizor. Postam în iulie 2008 despre „generaţia messenger” care şi-a dat licenţa. Acum, în ianuarie 2010, alţi studenţi, aceeaşi facultate: Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Universitatea Bucureşti.

La PR Bologna au susţinut examenul de licenţă 33 de absolvenţi. 15 dintre ei au optat pentru subiectul disciplinei Marketing politic:

Pornind de la “personajele exemplare” din politica românească, construiţi profilul candidaţilor care au ajuns în turul al II-lea în campania prezidenţială din 2009.

Bibligrafia explică cine şi de ce sunt personaje exemplare ale politicii româneşti. De la aceste modele, studentul urma să identifice în comunicarea politică a celor doi candidaţi elemente care să îi apropie sau îi îndepărtează de profilul “personajelor exemplare”. Construcţia profilului şi poziţionarea pe piaţă explică şi cum au fost ţintite publicurile de temele electorale ale celor doi competitori. În barem am precizat că punctele se obţin prin menţionarea “personajelor exemplare” aşa cum le prezintă bibliografia, prin explicarea poziţionării pe piaţa electorală a celor doi competitori şi mai ales prin mijloacele prin care se crează imaginea politică a candidatului de către jurnalişti.

Studenţii mi-au povestit ce au văzut ei prin talk-show-uri, ce au citit prin presă, ce au mai auzit la radio pe matinal. Dificultatea fundamentală a studentului a fost aceea de a distinge între construcţia de imagine a unui produs politic şi interpretările servite de ziarişti şi comentatori ca etichetări şi simplificări ale acţiunilor electorale ale competitorilor.

Altfel spus, studenţii au redat ce s-a spus în emisiunile de la Realitatea TV sau Antena 3 despre un candidat sau altul. Majoritatea s-au oprit la o lectură facilă a mesajelor electorale transmise prin televiziune. În schimb, puţini dintre ei au identificat conceptul strategic al campaniilor celor doi competitori, dirijate (uneori cu bruiaj mediatic, alteori cu concursul ziariştilor) de către consultanţi.

Implicaţi şi pasionali, majoritatea studenţilor – viitori licenţiaţi în PR – au interpretat campaniile politice destul de asemănător cu felul cum citesc studenţii altor facultăţi care licenţiază în alte domenii decât în cel al comunicării. Cei mai mulţi au o mare problemă în a vedea omul politic ca pe un produs, ori în a înţelege partidul ca pe o companie care oferă servicii.

Pentru că pe piaţa comunicării politice din România există o acută nevoie de specialişti şi pentru că şi aici este criză de profesionişti în PR şi marketing politic, câţiva dintre studenţii care au dat licenţa acum, pot profita cu succes de această oportunitate.

Ceilalţi (specialişti în altceva) au produs aceste fraze:

Traian Băsescu este copreşedintele partidului DA. E observat în diferite ipostaze îmbrăcat, cum ar fi momentul când anumite localităţi au fost inundate şi avea o vestimentaţie conform acestei probleme şi anume cizme de cauciuc şi haină.

Pe 1 decembrie s-au sărbătorit 91 de ani de la declararea independenţei statului român. Publicul care privea transmisiunile live ale posturilor TV s-au simţit pur şi simplu sfidaţi, concluzionând că nu se pot face astfel de alianţă: partide de dreapta cu partide cu ideologie de stânga şi mai ales într-o astfel de zi.

Băsescu a făcut mai multe fapte pentru oameni faţă de Geoană. Are acel ceva; de ex prin râsul lui comic şi colorat, prin şuviţa care îi flutură prin faţă.

Soţia sa Maria a preferat să nu iasă în viziunea jurnaliştilor.

Geoană este prieten cu Crin Antonescu şi bineînţeles că s-au pus amândoi pe Băsescu.
Băsescu e denumit “haiducul” pentru că îi punea pe politicieni la perete!

18 thoughts on “Cine a dat licenţa la Marketing politic?

  1. Horror, și în același timp foarte trist. Nu mă miră să citesc astfel de sintetizări, având în vedere superficialitatea cu care tratează unii colegi o parte din cursurile noastre. Ei din păcate nu au înțeles că Facultatea de Jurnalism nu scoate din ei vedete tv, și că DA, toate cursurile care sunt în programă au logica lor.
    Eu generației despre care faci referire, îi spun generația LOL – pentru că pare-se că am început să comunicăm prin simbolurile messenger.

    p.s. tare ne-ar ajuta un “îndrumător în anul III, sau un feed-back la lucrările pe care le predăm (mă refer la teme), sau examenele scrise, să știm pe unde ne situăm.

  2. LLLLOOOOLLLLL! am sustinut si eu examenul de licenta ieri,27 ianuarie si mi-am ales Marketing Politic doar pentru ca nu reusisem sa ma pregatesc indeajuns de bine la alta materie, iar subiectul propus mi s-a parut mai accesibil…..”perlele” pe care le-ati prezentat, domnule profesor nu demonstreaza ca toti cei care le-au scris si vor deveni licentiati in PR vor profesa in domeniu. credeti-ma ca am descoperit un domeniu mult mai interesant care nu-mi solicita deloc cunostinte de Marketing Politic si care imi ofera mult mai multe beneficii ca un job in PR sau Jurnalism. asa ca, majoritatea celor care am reusit sa terminam FJSC am facut-o doar asa…..ca sa avem o diploma.

  3. @ cristi, aveam şi eu o bănuiala în acest sens. Pentru 7-8 din cei 15, subiectul părea accesibil, iar facultatea se nimerea pentru o diplomă. Cât priveşte majoritatea, pe cei mai mulţi dintre studenţii FJSC care şi-au luat anul trecut licenţa în vară (vreo 150-200) îi cunosc destul de bine încât să pot spune despre ei că au făcut facultatea pentru o carieră în domeniu. Majoritatea dintre ei sunt în profesia pentru care s-au pregătit. Cum e şi firesc, sunt şi excepţii nefericite…

    Îmi imaginez cât de chinuitor şi frustrant trebuie să fie pentru cineva să frecventeze o facultate mai mulţi ani din viaţă doar pentru o hârtie.. câtă amărăciune trebuie să îţi aducă întâlnirea cu discipline străine de vocaţie şi conştiinţa că faci în şcoală ce nu-ţi place şi nu-ţi foloseşte în viaţa profesională.
    Am cunoscut un “student” care mi-a mărturisit după ce vreo 3 ani mi-a frecventat cursurile că de fapt nu a fost niciodată student încadrat, înmatriculat la FJSC. Nu venea pentru diplomă, ci pentru cursuri şi bibliografie. Îl admir pe acel om.

    Şi încă ceva: datoria mea, ca examinator, este să nu licenţiez într-un domeniu decât pe cei care merită să fie licenţiaţi în acel domeniu, indiferent ce vor ei să facă apoi cu acel act de studii. S-ar putea totuşi ca la un moment dat, pe cei care au făcut o şcoală pentru diplomă, viaţa să îi oblige să se răzgândească şi să profeseze în domeniu. Atunci va fi în joc prestigiul celor care i-au licenţiat.

  4. @Ana, de acord cu observaţiile tale. E nevoie de feed-back dinspre profesor şi de mai mult interes pentru acest feed-back din partea studentului.

    Din păcate, puţini sunt studenţii care sunt curioşi unde au răspuns greşit la teste sau referate. Cei mai mulţi sunt preocupaţi de notă şi atât. Ajunşi în anul III, rari sunt studenţii care au curiozităţi despre conţinutul bibliografiei (interesul e legat de numărul de pagini, de regulă) sau despre cum trebuie abordat subiectul propus pentru licenţă.

    N-am înţeles niciodată de ce (aproape) nimeni nu ia notiţe la seminar, de ce nu se folosesc diacriticele în teme şi de ce notele de subsol sunt interzise.

  5. Ce se intampla insa daca eu la subiectul de MP vroiam sa tratez alti doi candidati si nu pe Geoana si Basescu. In vara ne puteam alege oricare alti doi candidati, corect? Se presupunea ca nu trebuiau schimbate subiectele si cu toate acestea a trebuit sa-i analizam pe Basescu si Geoana. Cum vine asta? Pai ramaneau sau nu la fel subiectele?

  6. e trist ca dupa trei ani de facultate,fie ca e de jurnalism sau nu,un student sa scrie asemenea idiotenii.daca e totusi vorba de facultatea de jurnalism e si mai trist.inca o dovada a faptului ca studentii trec prin facultate ca gasca prin apa

  7. @ alex, aşteptam mai devreme acest comentariu.

    În vară subiectul (alături de alte 4 posibile) fusese elaborat în pre-campanie şi anunţat pe site-ul fjsc.ro astfel:

    Pornind de la “personajele exemplare” din politica românească, construiţi profilul candidaţilor ideali care pot ajunge în turul al II-lea în campania prezidenţială din 2009.

    Pentru că acest subiect nu a picat în vara lui 2009, l-am reformulat acum schimbând doar timpul verbelor:

    Pornind de la “personajele exemplare” din politica românească, construiţi profilul candidaţilor care au ajuns în turul al II-lea în campania prezidenţială din 2009.

    Reformularea (schimbarea logică a timpului verbelor) a ridicat probleme acelor studenţi care pregătiseră incorect subiectul astă-vară concentrându-se asupra a doar doi candidaţi (să zicem Crin Antonescu şi Mircea Geoană). Aşa cum era formulat subiectul în vară, răspunsul nu se reducea la profilul a doi candidaţi, ci la toţi cei care la modul ideal aveau şanse să ajungă în turul II. Şi la acea vreme erau cel puţin trei-patru cu şanse ideale (Băsescu, Antonescu, Geoană, Vadim, Oprescu, fiecare din ei jucând rolul unui “personaj exemplar”). Între aceşti candidaţi se aflau, aşadar, Traian Băsescu şi Mircea Geoană.

    Este un avantaj pentru student că acest subiect nu a picat astă-vară pentru că răspunsurile (neserios pregătite) porneau de la o înţelegere incorectă a cerinţei. Miza subiectului era legata de identificarea “personajelor exemplare”.

  8. Nu am inteles de ce trebui dat un subiect care sa creeze astfel de controverse. Dar, asta este… tot ce-mi doresc este sa ma aflu printre cei 7-8 care s-au descurcat oarecum…

  9. Pentru cei care vor susţine examenul de licenţă în vara lui 2010 se vor elabora şi propune (în loc de 5) 15 subiecte posibile. La mijlocul lunii februarie (începutul sem. II) vor fi postate subiectele şi bibliografia pe site-ul facultăţii.

    Eu voi posta subiectele pentru Marketing politic şi pe blog şi voi răspunde întrebărilor şi nelămuririlor.

  10. Revin cu câteva completări, mai mult sau mai puţin legate de subiectul postat.
    Simt nevoia să spun, că acum, ajunsă în anul III spre sfârşit de sesiune constat următoarele:

    – felicit profesorii care ne-au examinat cu elaborarea de proiecte pentru că pentru mine, cel puţin a fost o probă cât se poate de practică. Nu a fost suficient să demonstrezi ce frumos ştii să scrii tu acolo, ci cât de bine te descurci să răspunzi intrebărilor libere, care sunt uşor out-off topic-ul proiectului.
    – colegii care, pare-se că şi-au dat silinţa să prezinte un proiect (mă refer la marketing politic) cât mai animat, viu colorat si plin de informaţii (inutile sau care susţineau contrariul ideilor de bază), au fost cei mai timoraţi (nu neaparat în sens negativ), dând astfel “audienţei”, sentimentul de nesiguranţă şi de lucruri înţelese doar mot-à-mot. De aici, şi rezultatul de mai sus cu perlele

  11. @Antonio Momoc, nu o sa va traga nimeni la raspundere daca eu voi fi licentiat FJSC si, sa presupunem ca va trebui sa renunt peste vreo 5 ani la domeniul bancar, in care lucrez acum si va trebui sa revin in PR. dupa spusele dvs, nu voi avea habar de MP sau GC…..chiar credeti ca reputatia dvs este in joc? aveti dreptate cand spuneti ca trebuie sa fi fost greu sa frecventez o facultate care nu mi-a placut. intr-adevar, cand am constatat ca nu imi ofera beneficii, iar un viitor job o sa ma tina in loc cativa ani buni, am hotarat sa-mi iau un job mult mai bine platit si care imi da satisfactii. nu as renunta pt nimic la domeniul acesta, la costum, la birou, la masina de serviciu, la laptop si mobil….probabil ca sunt un caz fericit. tuturor celor care cred ca ce invata in facultate ii va ajuta mai departe le transmit doar sa faca un efort si sa fie realisti. domnule profesor, reputatia noastra este in joc, nu a profesorilor care ne-au licentiat.

  12. Sincer, când am citit fragmentele alese, am crezut că aparțin unor studenți din anul 1. După aia am mai recitit textul și m-am convins că sunt de la licență.
    Și mi se pare trist. Foarte trist.

  13. Da, ma, e trist sa citesti niste lucrari scrise parca de licentiatii Scolii Profesionale “Gigi Becali”. Cred ca te si amuzi pe ici, pe colo, dar iti vine sa si plangi cand vezi ce-ai avut in sala de curs, cine sunt cei care au terminat o facultate. Iar aici nu ma refer la faptul ca poate au descoperit pe parcurs ca nu le place Jurnalismul, ca vor doar o diploma utila in CV. Ci la prostia exemplara, bataia de joc cu care trateaza unii limba romana. Cum mama naibii, ma, au ajuns aia sa termine o facultate, chiar si fara licenta??
    Nici eu n-am profesat vreodata ceea ce am absolvit, dar m-am straduit sa nu zica nimeni in gand despre mine “ce plm cauta papagalul asta intr-o facultate?”.

    @cristi: Meseriasule, tu gandesti pueril (dar scuzabil) pana la un punct; insa dac-ai fi unul dintre autorii perlelor, ti s-ar narui si logica partial sanatoasa pe care am remarcat-o mai sus in randurile tale. Faza cu “am descoperit un domeniu mult mai interesant care nu-mi solicita deloc cunostinte de Marketing Politic si care imi ofera mult mai multe beneficii ca un job in PR sau Jurnalism” te discrediteaza ca fiind un ignorant inainte de toate. Stii tu cati bani se castiga in PR si Jurnalism de calitate, odata ajuns la un anumit nivel? Nu, prietene, habar n-ai, ca daca ai sti, ti-ai baga picioarele in domeniul ala interesant al tau si-ai aparea cu mana intinsa la poarta PR-Jurnalismului! Uite, facem un test: daca tu ma convingi pe mine intr-o singura zi ca ai stofa unui bun PR, marketer sau jurnalist, eu iti dau un job de 1000 de euro pe luna. Fara gluma! Daca, insa, nu ma convingi, te fac de ras in toata blogosfera. Batem palma? :)

    Pfiuuu… ce m-am aprins! :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>